עיתונות רדיקלית ללא מורא, ללא משוא פנים – ובלי לדפוק חשבון

אל תבכו על הבלוק בשמשה, טוב?

Posted on: 3 באוקטובר 2012

בזמן שראש הממשלה גרם לכולם לצחוק עליו עם שלט הלוני טונס הדבילי שלו בעצרת האו"ם, עסקה לשכתו בהכנות אחרונות לקראת הפרסום על משהו הרבה פחות מצחיק שהיא עצמה מעורבת בו באינטנסיביות*.

סמוך ליער יתיר שבנגב מצוי, זה 56 שנה, כפר בדואי בשם אום אלחיראן. הוא נמצא שם כי מדינת ישראל שמה אותו שם. עד 1956 גרו בני חמולת אבו אלקיאן במקום שנקרא ואדי זובאלה. היום למקום הזה קוראים "השדות של קיבוץ שובל", ובשביל שהוא יהפוך לשדות של הקיבוץ היהודי העיפו ממנו את הבדואים, שגרו עליו במשך דורות. אחרי כמה תחנות ביניים קצרות הגיעו מגורשי אבו אלקיאן לאזור יער יתיר, ושם אמר להם המושל הצבאי דאז להתיישב ולא לזוז. והם צייתו.

הם בנו את מקום היישוב שלהם לאט לאט, בעמל ובלי שום סיוע מהמדינה (שלמרות שהיא עצמה יישבה אותם שם סירבה להסדיר את ישיבתם שם בשלל הסידורים הבירוקרטיים המקובלים למקומות התיישבות אמיתיים, של אזרחים אמיתיים) – ויצא להם מקום לא רע.

מכירים את הכפרים והעיירות הבדואים האלה שהם (בעיקר באשמת הרשויות) אוסף של סלאמס ונחשלות? אז אום אלחיראן לא כזה. זה אמנם כפר עני, אבל רוב מוחלט של תושביו עובדים, ולאו דווקא כפועלים פשוטים. מורים, עובדים סוציאלים, יש להבנתי איזה מהנדס או שניים. כאלה. למותר לציין שבהיותם מסוג הבדואים שמסיימים את מערכת החינוך הישראלית ומשתלבים כמה שנותנים להם בחיי המדינה, הם גם מהסוג שמתגייס לצה"ל ומספק לו כישורי מדבר חסרי תחליף.

ועכשיו, אחרי 56 שנה, באה המדינה ואומרת "אה, גם המקום הזה דרוש ליישוב אוכלוסיהאחרת מכם. שפשוט חייבת דווקא את האדמה שאתם יושבים עליה, אז תעשו טובה, ביי". האוכלוסייה האחרות היא, במקרה או שלא במקרה, אוכלוסייה לאומיתדתית. מהסוג שבשבילו הורסים בתים וכפרים גם במקומות אחרים, לאנשים שהם לא אזרחים. הכפר אום אלחיראן יהפוך לישוב הסרוג "חירן". נכון מלבב איך ששומרים על קשר עם העבר ככה?

אה, סליחה – המדינה מעמידה פנים שזה כלל לא רצונהבחסדה כי רבאומרת המדינה שבכדי לא להכריח אותם לעזוב בכל מחיר,מבחינתה הבדואים העניים של אום אלחיראן מוזמנים לקנות מגרשים ולבנות לעצמם בתים בישוב שהם כבר גרים בובמקרים מסוימים היא תרשה להם פשוט לקנות את המגרש שעליו כבר יש להם ביתהכלכמובןבמחירים לעשירון או שניים העליונים של האוכלוסייה הסרוגה – מחירים שהם הרבה מעבר אפילו ליכולת של תושבי כפר בדואי מוצלח יחסית.

זאת, אגב,למרות שהיא מודה במפורש שהישוב המתוכנן "אינו יעודי לאוכלוסייה הבדואית", ואומרת שמבחינתה הם אמורים להתפנות לעיירה הבדואית הסמוכה חורה (זוכרים את הסוג הפחות טוב של ישוב בדואי שהזכרנו? אז חורה).

ושוב, קריטי להדגיש את הנקודה: מכירים את המקרים האלה שטוענים שבדואים התיישבו בלי רשות ועכשיו דורשים הכרה בכפר הפרטיזני והפראי והפחוני שהם הקימו לעצמם על דעת עצמם? אז זהו, שלא. מדינת ישראל אמרה להם לגור שם.

גם לא מדובר, כמו במקרי נישול אחרים בתוך הקו הירוק (לעתים קרובות של יהודים מגוון עור מסוים, אגב), במקרה שבו המדינה לא מתערבת כשבעל קרקע פרטית מממש את זכותו ומפנה דיירי שכירות וכאלה. זו קרקע של המדינה, שהמדינה בחרה מרצונה לומר לאנשים האלה להתיישב בה. אין לה שום זכות לפנות אפילו מחסן של תושב שם בכדי ליישב שם אזרח מסוג אחר. אם נדרש ישוב ייעודי לאזרח מסוג אחר, שיקימו אותו על יד. לא במקום.

אה, ודבר אחרון – אם אזרח מסוג אחר רוצה דווקא להתגורר באדמת הקודש של אום אלחיראן, ולא בישוב הסמוך הייעודי לאוכלוסייתו, הוא מוזמן לקנות מגרש ולבנות שם ולגור בשכנות טובה. אני בטוח שיש בקרב בני אבו אלקיעאן מי ששולטים בשטח של כמה וכמה דונמים ויכולים למכור חתיכה. או שאם המדינה רוצה שתמכור לו היא – אבל רק אחרי שהיא מכירה בכל מי שכבר שם כעובדה קיימת, מסדירה את מעמד הכפר ומתחילה לתת לו שירותים של בני אדם. סבבה?

* לשכת רה"מ עובדת בצמוד לארגון "אור" שהוא בעצם מעין שלוחה של ארגון המתנחלים אמנה לצורך התיישבות בנגב, והוא אשר עומד מאחורי התוכניות להקים את הישוב “חירן” על חורבות הכפר הקיים אום אלחיראן.

** לגבי עמדתי באשר לתוצאה הבלתי נמנעת של פשע שכזה, אתם מוזמנים לרוא את הפוסט האחרון  שלי באנגלית. בקצרה: מי שעובד לגור על חורבות הגזילה המרושעת הזו, שלא יבכה לי אחר כך שהוא מקבל בלוקים לשמשה. מגיע לו.

6 Responses to "אל תבכו על הבלוק בשמשה, טוב?"

ת'שמע..
שני דברים לי אליך, אחד ברוח הקולקטיב הטובה ואחד שיפנה את האצבע המאשימה, קצת, גם אליך.

אתחיל בראשון:
אני מסכים איתך! עושים עוול לרבים במדינת ישראל. חלקם "זוכה" בעוול בגלל דעה פוליטית, חלקם בגלל השתייכות עדתית, חלקם בגלל היותם בשכבה סוציואקונומית נמוכה מלכתחילה וחלקם בגלל דת.
הבדואים נדפקים מכל הכיוונים, רוב הזמן.
לחלקם זה מגיע (בגלל שהם היו חלק מהבעיה עוד לפני שדפקו אותם ושום דבר לא השתנה מאז)
אבל רובם, לא.
ומה בעצם אני אומר בכך?!
מה שאני אומר הוא פשוט: דופקים אותם כי הם דופקים אחד את השני במקום להתאחד.
אסור לשכוח ש"הרעים" הם מיעוט. הם שולטים, אבל הם מיעוט.
אנחנו, הרוב, אשמים במצב שלנו.
פשוט כך..

ואל הדבר השני:
אתה חוטא בהכללות שאין להן בסיס, אתה גזען לא קטן בעצמך. (לא, זה לא כינו גנאי, זה תיאור של הרושם שיש לי עליך)
שלוש נקודות בטקסט שלך מובילות אותי למסקנה הזו:
1. ישוב מסוג זה שאתה מדבר עליו אינו מספק "כישורי מדבר חסרי תחליף" לצה"ל. ממש לא. שום קשר.
מחצית מהנוער שם לא ידע לזהות את מינה של עז. הם כבר לא "אנשי שטח". הם הפכו לישראלים לטוב ולרע בהקשר הזה.
ההכללה שלך היתה משעשעת לולא היית מתרעם על אטימות חברתית וגזענות…
הם אולי מתגייסים ואולי לא, זה בכלל לא משנה. כל אזרח שומר חוק שאינו חותר תחת קיומה של המדינה, זכאי להגנה מוחלטת מפני עוולות כאלו.

2. הדבר השני הוא ה"סרוגים" שלך.
תיארת את הבדואים, את היותם אנשי עמל, חלק אפילו מהנדסים! ומה עם הסרוגים? הם אבני לגו שמפורקות מאיזו מקשת רשע אחידה?
ועוד בנושא – את הבדואים אסור להדיר, אבל הסרוגים צריכים לגור בחברת בני מינם בלבד, ב"ישוב סמוך ייעודי לאוכלוסייתו"?

3. אם אתה מוצא דרך להצדיק בלוק לשמשה בתוך ההקשר הזה, אתה עושה שני דברים:
א. אתה בעצם אומר שתגובה בדואית של נסיון לרצח, היא תגובה טבעית. (זה בגלל שהם בדואים?)
ב. אתה שומט את הקרקע מכל טיעון של צדק בנושא הזה.

" ישוב מסוג זה שאתה מדבר עליו אינו מספק "כישורי מדבר חסרי תחליף" לצה"ל. ממש לא. שום קשר.
מחצית מהנוער שם לא ידע לזהות את מינה של עז. הם כבר לא "אנשי שטח". הם הפכו לישראלים לטוב ולרע בהקשר הזה.
ההכללה שלך היתה משעשעת לולא היית מתרעם על אטימות חברתית וגזענות…
הם אולי מתגייסים ואולי לא, זה בכלל לא משנה. כל אזרח שומר חוק שאינו חותר תחת קיומה של המדינה, זכאי להגנה מוחלטת מפני עוולות כאלו."

אני לא מכיר אינטימית את הכפר. לא הייתי שם. מה שאני יודע, קראתי. האמירה המיליטריסטית על כישורי מדבר היתה לעניין האוכלוסייה הבדואית בכללותה, והסיפא שלך בסעיף הזה כמובן נכון.

"הדבר השני הוא ה"סרוגים" שלך.
תיארת את הבדואים, את היותם אנשי עמל, חלק אפילו מהנדסים! ומה עם הסרוגים? הם אבני לגו שמפורקות מאיזו מקשת רשע אחידה?
ועוד בנושא – את הבדואים אסור להדיר, אבל הסרוגים צריכים לגור בחברת בני מינם בלבד, ב"ישוב סמוך ייעודי לאוכלוסייתו"?"

אה? לא הזמנתי מי שרוצה לבוא ולבקש יפה מגרש כדי להיות שכן של אבו אל-קיעאן? לא שמישהו מינה אותי להזמין. זו עמדתי ותו לא.

גם לעניין הבדואים לא דיברתי על הדרה. תקשיב, אם היו אומרים "אנחנו מכירים בכפר, מחברים אותו לתשתיות, מכשירים את החזקות של כל בעלי הבתים בטאבו – ובאותה נשימה מנחיתים לכם שכנים, ישוב יהודי" – הייתי אומר, יאללה. שווה את ההכרה וההסדרה ושיחיו כולם יפה יחד. אבל לא, אומרים "אתה תעוף מפה כי דווקא פה אני רוצה ליישב את ההוא". fuck that.

"אם אתה מוצא דרך להצדיק בלוק לשמשה בתוך ההקשר הזה, אתה עושה שני דברים:
א. אתה בעצם אומר שתגובה בדואית של נסיון לרצח, היא תגובה טבעית. (זה בגלל שהם בדואים?)
ב. אתה שומט את הקרקע מכל טיעון של צדק בנושא הזה."

לא, בגלל שהם בני אדם. מי שמסוגל בנסיבות כאלה להימנע מהתנגדות אלימה ומהמשך התנגדות נקמנית אחרי שהפשע כבר עובדה מוגמרת – זוכה להערצתי. אני נוטה להעריץ את מי שעושים דברים שאני לא יכול… אז לא, לא כי הם בדואים. אלא אם כן גם אני בדואי.

כן. זה פשע חסר הצדקה, שמבקש להיעשות בחסות השלטון, ולכן כל טיעון של שלטון החוק נשמט. אם בתי המשפט יאשרו את הדבר הזה, הדם שיישפך לגמרי בראש כבודם.

כחייל (בשטחים) היה לי נוהג, עצורים שפעלו נגד כוחות מבצעיים של צה"ל, זכו ממני ליחס של אוייבים – כמו זה שהייתי רוצה לקבל אם חלילה אפול בשבי שלהם.
למרות שהחוק מגדיר אותם כמחבלים, במידה מסויימת התיחסתי אליהם כאל לוחמים.
לאלו שנתפסו בעקבות פעולה נגד אזרחים התייחסתי כאל חלאות בזויות, דמויי אדם שאיבדו את הזכות לקבל יחס של בני אדם.

להבדיל –
בדואי שיפעל נגד הממסד (לא מדינה!), כתגובה לעוול כזה או אחר, הוא עבריין אבל אנושי.
אדם שישליך בלוק לשמשה של רכב נוסע, מבלי להכיר את נוסעיו, האזרחים – הוא חלאה ופסולת אנושית שאינה ראויה לשום הערצה.

באופן אישי אני לא סובל את הקולקטיב הבדואי שמאיים על היציבות הבורגנית שלי, הם נוודים אם מנטליות שלא מתאימה למדינה מתקדמת.

החיים נורא קשים. הסיבה היחידה שהעולם נתן לך מדינה היא שהוא הניח שאתה לא תעשה את זה לבני הארץ שאינם מהקולקטיב הבורגני שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עזרו לאבו קדם להאכיל את הילדים

עמודים