אל תבכו על הבלוק בשמשה, טוב?
Posted 3 באוקטובר 2012
on:בזמן שראש הממשלה גרם לכולם לצחוק עליו עם שלט הלוני טונס הדבילי שלו בעצרת האו"ם, עסקה לשכתו בהכנות אחרונות לקראת הפרסום על משהו הרבה פחות מצחיק שהיא עצמה מעורבת בו באינטנסיביות*.
סמוך ליער יתיר שבנגב מצוי, זה 56 שנה, כפר בדואי בשם אום אל–חיראן. הוא נמצא שם כי מדינת ישראל שמה אותו שם. עד 1956 גרו בני חמולת אבו אל–קיאן במקום שנקרא ואדי זובאלה. היום למקום הזה קוראים "השדות של קיבוץ שובל", ובשביל שהוא יהפוך לשדות של הקיבוץ היהודי העיפו ממנו את הבדואים, שגרו עליו במשך דורות. אחרי כמה תחנות ביניים קצרות הגיעו מגורשי אבו אל–קיאן לאזור יער יתיר, ושם אמר להם המושל הצבאי דאז להתיישב ולא לזוז. והם צייתו.
הם בנו את מקום היישוב שלהם לאט לאט, בעמל ובלי שום סיוע מהמדינה (שלמרות שהיא עצמה יישבה אותם שם סירבה להסדיר את ישיבתם שם בשלל הסידורים הבירוקרטיים המקובלים למקומות התיישבות אמיתיים, של אזרחים אמיתיים) – ויצא להם מקום לא רע.
מכירים את הכפרים והעיירות הבדואים האלה שהם (בעיקר באשמת הרשויות) אוסף של סלאמס ונחשלות? אז אום אל–חיראן לא כזה. זה אמנם כפר עני, אבל רוב מוחלט של תושביו עובדים, ולאו דווקא כפועלים פשוטים. מורים, עובדים סוציאלים, יש להבנתי איזה מהנדס או שניים. כאלה. למותר לציין שבהיותם מסוג הבדואים שמסיימים את מערכת החינוך הישראלית ומשתלבים כמה שנותנים להם בחיי המדינה, הם גם מהסוג שמתגייס לצה"ל ומספק לו כישורי מדבר חסרי תחליף.
ועכשיו, אחרי 56 שנה, באה המדינה ואומרת "אה, גם המקום הזה דרוש ליישוב אוכלוסיה… אחרת מכם. שפשוט חייבת דווקא את האדמה שאתם יושבים עליה, אז תעשו טובה, ביי". האוכלוסייה האחרות היא, במקרה או שלא במקרה, אוכלוסייה לאומית–דתית. מהסוג שבשבילו הורסים בתים וכפרים גם במקומות אחרים, לאנשים שהם לא אזרחים. הכפר אום אל–חיראן יהפוך לישוב הסרוג "חירן". נכון מלבב איך ששומרים על קשר עם העבר ככה?
אה, סליחה – המדינה מעמידה פנים שזה כלל לא רצונה. בחסדה כי רב, אומרת המדינה שבכדי לא להכריח אותם לעזוב בכל מחיר,מבחינתה הבדואים העניים של אום אל–חיראן מוזמנים לקנות מגרשים ולבנות לעצמם בתים בישוב שהם כבר גרים בו. במקרים מסוימים היא תרשה להם פשוט לקנות את המגרש שעליו כבר יש להם בית. הכל, כמובן, במחירים לעשירון או שניים העליונים של האוכלוסייה הסרוגה – מחירים שהם הרבה מעבר אפילו ליכולת של תושבי כפר בדואי מוצלח יחסית.
זאת, אגב,למרות שהיא מודה במפורש שהישוב המתוכנן "אינו יעודי לאוכלוסייה הבדואית", ואומרת שמבחינתה הם אמורים להתפנות לעיירה הבדואית הסמוכה חורה (זוכרים את הסוג הפחות טוב של ישוב בדואי שהזכרנו? אז חורה).
ושוב, קריטי להדגיש את הנקודה: מכירים את המקרים האלה שטוענים שבדואים התיישבו בלי רשות ועכשיו דורשים הכרה בכפר הפרטיזני והפראי והפחוני שהם הקימו לעצמם על דעת עצמם? אז זהו, שלא. מדינת ישראל אמרה להם לגור שם.
גם לא מדובר, כמו במקרי נישול אחרים בתוך הקו הירוק (לעתים קרובות של יהודים מגוון עור מסוים, אגב), במקרה שבו המדינה לא מתערבת כשבעל קרקע פרטית מממש את זכותו ומפנה דיירי שכירות וכאלה. זו קרקע של המדינה, שהמדינה בחרה מרצונה לומר לאנשים האלה להתיישב בה. אין לה שום זכות לפנות אפילו מחסן של תושב שם בכדי ליישב שם אזרח מסוג אחר. אם נדרש ישוב ייעודי לאזרח מסוג אחר, שיקימו אותו על יד. לא במקום.
אה, ודבר אחרון – אם אזרח מסוג אחר רוצה דווקא להתגורר באדמת הקודש של אום אל–חיראן, ולא בישוב הסמוך הייעודי לאוכלוסייתו, הוא מוזמן לקנות מגרש ולבנות שם ולגור בשכנות טובה. אני בטוח שיש בקרב בני אבו אל–קיעאן מי ששולטים בשטח של כמה וכמה דונמים ויכולים למכור חתיכה. או שאם המדינה רוצה שתמכור לו היא – אבל רק אחרי שהיא מכירה בכל מי שכבר שם כעובדה קיימת, מסדירה את מעמד הכפר ומתחילה לתת לו שירותים של בני אדם. סבבה?
* לשכת רה"מ עובדת בצמוד לארגון "אור" שהוא בעצם מעין שלוחה של ארגון המתנחלים אמנה לצורך התיישבות בנגב, והוא אשר עומד מאחורי התוכניות להקים את הישוב “חירן” על חורבות הכפר הקיים אום אל–חיראן.
** לגבי עמדתי באשר לתוצאה הבלתי נמנעת של פשע שכזה, אתם מוזמנים לרוא את הפוסט האחרון שלי באנגלית. בקצרה: מי שעובד לגור על חורבות הגזילה המרושעת הזו, שלא יבכה לי אחר כך שהוא מקבל בלוקים לשמשה. מגיע לו.
6 Responses to "אל תבכו על הבלוק בשמשה, טוב?"

כחייל (בשטחים) היה לי נוהג, עצורים שפעלו נגד כוחות מבצעיים של צה"ל, זכו ממני ליחס של אוייבים – כמו זה שהייתי רוצה לקבל אם חלילה אפול בשבי שלהם.
למרות שהחוק מגדיר אותם כמחבלים, במידה מסויימת התיחסתי אליהם כאל לוחמים.
לאלו שנתפסו בעקבות פעולה נגד אזרחים התייחסתי כאל חלאות בזויות, דמויי אדם שאיבדו את הזכות לקבל יחס של בני אדם.
להבדיל –
בדואי שיפעל נגד הממסד (לא מדינה!), כתגובה לעוול כזה או אחר, הוא עבריין אבל אנושי.
אדם שישליך בלוק לשמשה של רכב נוסע, מבלי להכיר את נוסעיו, האזרחים – הוא חלאה ופסולת אנושית שאינה ראויה לשום הערצה.


באופן אישי אני לא סובל את הקולקטיב הבדואי שמאיים על היציבות הבורגנית שלי, הם נוודים אם מנטליות שלא מתאימה למדינה מתקדמת.


החיים נורא קשים. הסיבה היחידה שהעולם נתן לך מדינה היא שהוא הניח שאתה לא תעשה את זה לבני הארץ שאינם מהקולקטיב הבורגני שלך.

3 באוקטובר 2012 at 15:59
ת'שמע..
שני דברים לי אליך, אחד ברוח הקולקטיב הטובה ואחד שיפנה את האצבע המאשימה, קצת, גם אליך.
אתחיל בראשון:
אני מסכים איתך! עושים עוול לרבים במדינת ישראל. חלקם "זוכה" בעוול בגלל דעה פוליטית, חלקם בגלל השתייכות עדתית, חלקם בגלל היותם בשכבה סוציואקונומית נמוכה מלכתחילה וחלקם בגלל דת.
הבדואים נדפקים מכל הכיוונים, רוב הזמן.
לחלקם זה מגיע (בגלל שהם היו חלק מהבעיה עוד לפני שדפקו אותם ושום דבר לא השתנה מאז)
אבל רובם, לא.
ומה בעצם אני אומר בכך?!
מה שאני אומר הוא פשוט: דופקים אותם כי הם דופקים אחד את השני במקום להתאחד.
אסור לשכוח ש"הרעים" הם מיעוט. הם שולטים, אבל הם מיעוט.
אנחנו, הרוב, אשמים במצב שלנו.
פשוט כך..
ואל הדבר השני:
אתה חוטא בהכללות שאין להן בסיס, אתה גזען לא קטן בעצמך. (לא, זה לא כינו גנאי, זה תיאור של הרושם שיש לי עליך)
שלוש נקודות בטקסט שלך מובילות אותי למסקנה הזו:
1. ישוב מסוג זה שאתה מדבר עליו אינו מספק "כישורי מדבר חסרי תחליף" לצה"ל. ממש לא. שום קשר.
מחצית מהנוער שם לא ידע לזהות את מינה של עז. הם כבר לא "אנשי שטח". הם הפכו לישראלים לטוב ולרע בהקשר הזה.
ההכללה שלך היתה משעשעת לולא היית מתרעם על אטימות חברתית וגזענות…
הם אולי מתגייסים ואולי לא, זה בכלל לא משנה. כל אזרח שומר חוק שאינו חותר תחת קיומה של המדינה, זכאי להגנה מוחלטת מפני עוולות כאלו.
2. הדבר השני הוא ה"סרוגים" שלך.
תיארת את הבדואים, את היותם אנשי עמל, חלק אפילו מהנדסים! ומה עם הסרוגים? הם אבני לגו שמפורקות מאיזו מקשת רשע אחידה?
ועוד בנושא – את הבדואים אסור להדיר, אבל הסרוגים צריכים לגור בחברת בני מינם בלבד, ב"ישוב סמוך ייעודי לאוכלוסייתו"?
3. אם אתה מוצא דרך להצדיק בלוק לשמשה בתוך ההקשר הזה, אתה עושה שני דברים:
א. אתה בעצם אומר שתגובה בדואית של נסיון לרצח, היא תגובה טבעית. (זה בגלל שהם בדואים?)
ב. אתה שומט את הקרקע מכל טיעון של צדק בנושא הזה.