עיתונות רדיקלית ללא מורא, ללא משוא פנים – ובלי לדפוק חשבון

בריונות הקלגסים – עדות אישית

Posted on: 28 באפריל 2007

מאת: תמיר ארביב. מתפרסם ב"רדיקל מקלדת" ברשות המחבר

*****************************************************************

יום רביעי, 25 באפריל 2006. השעה 23:09
 
 
בשעות הערב המוקדמות הצטרפתי לשורות הסטודנטים – המפגינים למען פירוק ועדת שוחט.
לקח לי מעט זמן להיכנס לאווירה, בעיקר כי יש לי ביקורת על כל הנושא, אבל הנקודה החשובה היא שמהר מאוד הייתי כאחד המפגינים.
 
לא רק זה, אלא גם הייתי אחד מכמה מאות שהחליטו שחוץ מלצעוד ברחובות תל אביב, יש לחסום את איילון. זו היתה החלטה ספונטנית  שאף אחד לא תיכנן מראש. בלהט ההפגנה עשינו את זה.
 
בשלב הזה בוא ירדנו לנתיבי איילון דרך מחלף ארלוזורוב האנרגיות היו בשמיים. בהתחלה צעדנו מהוססים לעבר האוטוסטרדה די בטוחים שנידרס למוות, אבל באיזשהוא שלב היינו מסה מספיקה כדי לגרום להאטת המכוניות. גם ההדים שנוצרו ממיקומנו מתחת לגשר הפכו את הקול שלנו לקול גדול.
צעקנו "אין השכלה אין מדינה". וגם "מי שלא קופץ מושחת". וקפצנו.
 
חלק מהרכבים על האיילון  האטו וצפרו לאות הזדהות. חלקם פשוט עצרו. לא האמנו. עצרו בשבילנו. זו היתה שניה כזאת שבה פשוט זינקנו וחסמנו את כל הנתיב ורקדנו בשמחה. אני הרגשתי כאילו כבשנו את הכותל או משהו (וסליחה על המטאפורה לשמאלנים שבינינו). אני בטוח שלא הייתי היחיד.
 
אבל השמחה היתה מוקדמת, שכן פניו המכוערות של הסדר הכוחני במדינה שלנו לא איחר להגיע.
 מאחור הסתערו עלינו עדר של יס"מניקים מפחידים עם מבט אמיתי של רצח בעיניים. התחלנו לרוץ באקסטזה על האיילון, והם רצו אחרינו. אנחנו היינו קבוצה של סטודנטים וסטודנטיות כחושים עם דגלים וחלב על השפתיים , והם ריירו אלימות.
באיזשהוא שלב הם פשוט תפסו סטודנטים ובעטו בהם ודחפו אותם, והכניסו להם אגרופים לפנים, וצעקו שנרד אל שולי הכביש.
 
היתה אנדרלמוסיה גדולה. לא היה ברור עד כמה הם רציניים. אבל מרביתנו פשוט הקשבנו להם ועלינו על שולי הכביש וצעדנו בסדר מופתי כמו ילדים טובים. ואז הגיעו עוד יס"מניקים ודחפו אותנו מהשוליים , תוך שהם גוערים בנו באימה להמשיך לצעוד, וכשהמשכנו לצעוד נתקלנו בעוד כמה יס"מניקים שדחפו אותנו בחזרה לשוליים. לא היה ברור לנו או להם מה הם רוצים. חוץ מלפרוק עול עלינו. שקי חבטה מזדמנים. 
 
 בעודנו צועדים בשולי הכביש ולא מפריעים לתנועה,  היס"מניקים העלו מהלך ופשוט הרביצו רנדומאלית לצועדים, סתם בלי סיבה מיוחדת. כאמור, כבר הלכנו בשוליים , היינו בדרך חזרה לעיר בכיוון העליה של מחלף השלום, והם פשוט התנפלו ופירקו כל זעם. בחור אחד לידי דיבר בנייד  ויס"מניק פשוט העיף לו סתירה וזרק לו את הנייד לכביש. הבחור שאל אותו – "למה?" וזכה לעוד בעיטה בגב.
לא היה עם מי לדבר.
 
אז פשוט התחלנו לרוץ, והם אחרינו, עד שעלינו על מחלף השלום, וחשבנו שאנחנו צועדים בבטחה על מדרכה לגיטימית, בהתאם לסדר הציבורי.
 
מלפניי הלך בחור צעיר, גם הוא היה בטוח שזה נגמר. עד ששלושה יס"מניקים פשוט הסתערו עליו מאחורה והכו אותו כמו שמעולם לא ראיתי שמכים מישהו במציאות. אגרופים שפתחו לו את האף, בעיטות בבטן, מכות בגב. הוא נשכב על הרצפה ואנחנו הסתכלנו מבועתים. קצת בהלם האמת. כשניסינו  להזיז אותם ממנו קיבלנו בעיטות ודחיפות. 
 
ביקשנו את המספר האישי של השוטר, אבל החברים היס"מניקים שלו דחפו אותנו ואיימו עלינו באופן הכי ברוטאלי ובנאלי שהתרבות הישראלית המצחינה שלנו הצליחה לייצר. בחור אחד ניסה לצלם ועצרו אותו. 
 
באיזשהוא שלב היס"מניקים הקיפו אותנו במעגל ודחפו אותנו פנימה.
כבר לא ידעתי מה אני. סטודנט, או אולי משהו אחר? היחס לא התיישב עם שומדבר אחר שחוויתי על בשרי מלפני. אבל לא נראה לי שזה עניין את היס"מניקים. מבחינתם משימה זו משימה. לא משנה שהם מכים עכשיו את השכן שלהם, שאולי שירת איתם במלחמת לבנון, או את הסטודנט לחינוך שיהיה המחנך של הבת שלהם. ולא משנה שכל מה שביקשנו היה הפחתת שכ"ל.
והאמת – גם אולי זה לא צריך להיות משנה גם לי.
 
הנקודה היא שזה יכול לקרות לכל אחד, תחת כל אג'נדה, במדינה שפועלת לפי עקרונות של כוח ואלימות.
זה לא משנה אם אתה סטודנט, נכה, הומו, מתנחל, שמאלני, פלשתינאי או שובת ממפעלי ים המלח. היס"מ מוכן ומזומן לחבוט בך עד שתיפול רוחך או אפך.
 
ככה זה אצלנו. 
*****************************************************************

אכן, ככה זה אצלנו. והשאלה היא, מה עושים. ואני רחביה, מה אני אומר? אני אומר, שאין לצפות לעזרה ממח"ש – גוף קיקיוני ונלעג המשמש חותמת גומי של הבריונים. אין גם לצפות לרווח והצלה מבית המשפט. בעיתונים היה כתוב למחרת ליל הבריונות, ש"גם המשטרה מלקקת את פצעיה". אילו רק כך היה. לדעתי, באין הגנה מהרשויות ("מח"ש", ביהמ"ש), אין לסטודנטים, ולכל ציבור אחר שהקלגסת מחליטה להתבריין עליו, אלא להגן על עצמם. אולי אם הקלגסים יידעו שיש סיכוי ממשי שכמה וכמה מהם יגמרו, בתום אירוע כמו שהיה השבוע, במחלקה לטיפול נמרץ – אולי אז הם יהססו טיפה יותר. אולי הם יקפידו טיפה יותר לא לעורר איבת חינם.

 

אפשרות אחרת, כמובן, היא לשחק אותה גאנדי. לשלב ידיים ולצעוד לתוך האלות של החלאות בשירה רמה וללא רתע. מה שקוראים בהינדי "סטיאגראהא". גם את זה עדיין לא ניסינו. אבל סתם לקבל מכות ולבכות אחרי זה – זה לא מביא אותנו לשום מקום.

35 Responses to "בריונות הקלגסים – עדות אישית"

אבל הכיבוש משחית!

לא היית אתה זה שהסביר איך צריך לפרק במכות את המפגינים כנגד ההתנתקות שחסמו את איילון? ואפילו כתבת טור שפירט את סוגי האלימות השונים להם הם ראויים בעיניך?
מי שזרע רוח, שלא יתפלא שנכנס בו ג'יפ סופה.

רק מוכיח שלא צריך לחכות עד שכל אחד יתנסה על בשרו ואז ישנה את דעתו והתייחסותו.

הזמן להפיץ את הרשימה של רחביה, ושל אחרים מן המוכנים להגיש עדות אישית, ולקיים הפגנה גדולה שבה אנשים יספרו על התנסותם באלימויות ולצאת בצעדה של מאות אלפים – על האיילון ועל אם הדרך.

אבחנה נכונה, מה לעשות. רחביה שייך לזן המיוחד של "רדיקלים בעיני עצמם" שלא סוטים בעצם מהזרם של המים העכורים שעומדים סביבם, אבל לפעמים ברגעים של אומץ כאילו הם מרימים את הראש מהמים, אומרים שמסריח , אבל לא טורחים להפסיק לזרוק את הזבל שלהם לביצה הכללית.
וככה באותו פוסט הוא בעד הסרת צו איסור הפרסום על "החקירה" נגד בשארה, אבל זה תמיד בא יחד עם אמירה פטריוטית שמספרת כמה בשארה הוא בוגד במולדת.
בפוסט אחר הוא כותב בוולגריות רבה, על כמה הפרסומות והרעש מפריעים לו.
אני לא חושבת שהוא עושה את זה באופן מודע, אלא שזה מין סגנון כזה יעני, של ללכלך את הלשון כדי לתפוס מרחק מהתוכן, כי הוא לא באמת יכול לעמוד מאחורי הדיבור הכפול שלו, שזה כשלעצמו סימן מעודד. וחוץ מזה כשעומדים או רובצים שעות במים המעופשים מתרגלים לריח ורק כשבא ענן חריף במיוחד מרגישים בהבדל. הסף משתנה.
הבלוג הזה הוא אבל חשוב: אחרי שמה שישאר מישראל זה רק העדויות באינטרנט, אפשר יהיה ללמוד ממנו הרבה על העיוורון, על ההתבהמות.
רחביה הוא בסך הכל כמו כל העיתונאים שהלהיבו את ממשלת ישראל (בגירסה הנוכחית עם אולמרט ופרץ, אבל זה נכון גם לממשלות אחרות) "להיכנס בהם", ואחרי שזה לא ממש הצליח הם כותבים מאמרי ביקורת על "כשלון העיתונות", כאילו הם לא היו בעסק בכלל (למשל, ארי שביט).
מדובר בז'אנר שנשלט על ידי גברים לא אינטיליגנטים שמשוכנעים אבל שהם נורא חכמים. הבעיה העיקרית היא שם גם לא בדיוק טיפוסים פאסיביים, ולכן זהו שילוב שעליו עוד נשלם כולנו מחיר כבד.
מהסיבה הזו לא טרחתי לקרוא בכלל את מה שהוא כתב למעלה, והתגובה שלך יובל מספיקה לי להבין שלא הפסדתי כלום. הביצה מסריחה, גם אם זה שעומד בתוכה מביט פנימה ומשוכנע שהוא רואה נרקיס.

בדיוק כפי ששמחתי, מעט לפני ההתנתקות, לראות את אחי בני ישראל יורדים מרכביהם ומביאים במפגיני הימין שחסמו את איילון מכות רצח. היה שם אופנוען אחד שהביא אלת גומי מהבית, ולדעתי זה רעיון מבריק. הייתי קונה לעצמי אחת, אבל בימים אלה אני כבר לא נוסע לעבודה באיילון.
בכל אופן, מי שחוסם עורק תחבורה ראשי, ולא משנה מאיזו סיבה, ולא חשוב אם הוא צודק או אם הוא מקופח או שום דבר אחר – שיחטוף, חזק והרבה. אולי סוף סוף המסורת המטופשת הזו, שכל אחד שלא-כל-כך-כיף-לו-כרגע בטוח שזכותו הקדושה להפוך למטרד ציבורי, תיעלם.

ואת כל זה אני אומר, אגב, כבן זוג של סטודנטית (שהשתתפה בחלקה החוקי של ההפגנה) שיודע בדיוק מהו שכר הלימוד ואיזה כיף זה לעבוד וללמוד בו זמנית. שום דבר מזה לא נותן לאף אחד זכות לחסום את איילון או להטריד את הציבור בכל אופן אחר.

אני רק מרחם על בת זוגתך הסטודנטית, שצריכה לחיות עם אדם מפלצתי שכמותך (המצטייר ככזה גם מתגובות שכתבת בפורומים אחרים).
ואם היא לא יורדת עליך ואומרת לך בדיוק את מה שצריך להגיד לבעל דעות כשלך – אני מרחם עליה פעמיים.

לעיישה – אני מסכים איתך מאוד.
קורינה – גם איתך אני מסכים, אבל כאן אני רוצה לפרט עוד קצת.
אלימות היא מגונה. היא מגונה כאשר יס"מניק מפליא את מכותיו במפגין (בין אם זה סטודנט המוחה על הגזירות הניאו-ליברליות של פקידי האוצר, ובין אם זה מתנחל המוחה על תוכנית ההתנתקות של שרון) והיא מגונה כאשר חייל מרביץ לפלסטיני במחסום כאשר האחרון "התחצף אליו" והיא מגונה כאשר ילדי המתנחלים בחברון רוגמים באבנים ילדות פלסטיניות שחוזרות מבית הספר והיא מגונה כאשר טרוריסט פלסטיני יורה בבני משפחה יהודית. אבל מה שמאפיין את השיח בחברה הישראלית הוא הגישה השונה לסוגי האלימות השונים. בעוד שחלק מסוגי האלימות מגונים הרי שהאחרים נתפסים כמוצדקים (החייל), ומחלק מתעלמים בנוחות (ילדי המתנחלים בחברון).
הטור ההוא של רחביה הוא בעיני אחד הסמלים לגישה שמרתיחה אותי – מבחינת הבורגנות התל-אביבית האלימות של המתנחלים כלפי שכניהם הפלסטינים זוכה לכל היותר ל-"אוי וי", אבל רק תעז לחסום להם את איילון ולגרום להם לאחר להגיע מהבית לעבודה, וישר הבורגנות מתרוממת על רגליה האחוריות וחושפת טלפיים מכוערות של קריאה לאלימות. הטור של רחביה לא היה יוצא דופן, וקריאות דומות נשמעו ממכרים שונים שלי. מה שהזין את הקריאות הללו היה – מלבד כמובן תיעוב של השונה (במקרה הזה "המתנחל") – מחשבה שאלימות היא דרך לגיטימית להתמודד עם אי נוחות בחיים.
והמחשבה הזו שורשיה באותם סוגי אלימות שאנחנו מצדיקים, ובסוגי האלימות מהם אנחנו מתעלמים. אני מאמין שההערה של ניתאי כוונה בדיוק לזה, וכך גם המשפט המסכם שלי. מי שקורא לאלימות חסרת רסן כלפי מפגינים, קשה לי לקבל בלב שלם את התלונות (המוצדקות מאוד) שלו נגד אלימות המופנת כלפיו כאשר הוא מפגין.
המסקנה מזה היא לא שמותר לשוטרים להרביץ, אלא שאל לנו לקרוא לאלימות כנגד אחרים בקלות ובחדווה כה רבה.

זוגתי שתחייה מסכימה איתי. וחוץ מזה – אפילו שביב קטנטן אחד של טיעון או לוגיקה אי אפשר למצוא בהודעה שלך. רק התפעמות מאיזה אדם נורא אני. ולזה אני כבר רגיל ומזה אני נהנה, חבוב. נסה שנית.

אין ממש טעם לבזבז אנרגיות טיעוניות ולוגיות על פנאט דתי – פנאט של דת הבורגנות.

ודי לחכימא.

מי שנהנה לראות מכות רצח שחוטפים אנשים רק משום שהם "חוסמים עורק תחבורה" ומהווים "מטרד ציבורי", יתכן שהבינה שלו תקינה, אבל צדדים אנושיים אחרים שלו אינם תקינים ולא בטוח שיש טעם להתחיל להסביר לך מה לא תקין אצלך, כי זה בערך כמו להסביר לעיוור מה זה צבע – לוגיקה, נרמוז לך, בוודאי לא מתאימה כאן. אולי כשפעם יפגעו בזכויות העתירות שלך, בסיטואציה שהטיעונים והלוגיקה וטונות הבינה שלך יועילו לכפרות (רק אל תגיד ש"לאנשים כמוך זה אף פעם לא יקרה", גם אתה תרד לאם-אמא של הכביש אבל לגביך זה בכלל לא בטוח שתצא לאחר מכן בנקודת ראות שונה..

לידיעת הקוראים: הנ"ל הוא גם זה שלמשל הציע, באיזה דיון ב"אייל הקורא" לעקר מובטלים כעונש על התעקשותם להביא ילדים.

לך למה זה לא אותו דבר. לחסום כביש בגופך זה דבר אחד. עם דוקרנים וצמיגים בוערים, דבר אחר לגמרי. גם עמדתי על זה באותה כתבה מיתולוגית.

אני לא פציפיסט, ולפעמים אלימות היא הכרחית. אתה יודע מה אומרים על החלטה של הכבשים פה אחד בעד הצמחונות. בנוגע לאלימות נגד הפלסטינים – אני אולי בורגני, אבל אני חושב שעשיתי יותר מרוב אחיי התל אביבים בנדון, כולל סרט באורך מלא שלצערי טרם נמצא לו רוכש.

אה, ועוד דבר – גם באותו טור, לא קראתי למשטרה להפליא מכותיה במתנחלים. קראתי למותקפים עצמם לעשות זאת. הסטודנטים לא באו בגישה של "אנחנו ממקום א' נטיל אימה במקום ב' כי האנשים במקום ב' לא מסכימים איתנו".

עיישה – צר לי, אבל כנראה לא באמת קראת מה שכתבתי על בשארה. אחרת היית מבינה שהבעיה שלי עם עזמי בשארה היא לא שהוא "בוגד במולדת", אלא שהוא, אישית, חלאה צבועה הנוקט במוסר כפול ובבוא השעה בורח מתוצאות מעשיו – דבר שהאנשים שעל חשבונם חי כל השנים הללו אינם יכולים לעשותו. היית מבינה את זה כי כתבתי את זה בפירוש כמה פעמים, אבל את כנראה מתעקשת להבין מה שאת רוצה, כי עם זה יותר קל לך להתווכח.

שרה בק (כתבת ערוץ 2) לא עברה על החוק, ובכל זאת קיבלה מכות רצח. כך גם מכרים אחרים שלי. הקלגסת כרגיל השתוללה, ועד שלא יוכיחו לה שזה לא משתלם לה, היא תמשיך לעשות זאת.

ועוד אגב כללי כזה – אני חש כאן אינפלציה מסוימת במונח "בורגני". נראה לי כמו משהו שאומרים למי שלא מיישר קו לעמדת התנועה…

אבחנה יפה לגבי ה"בורגני". בעצם, מה ההגדרה של בורגני? אחד מהמעמד הבינוני? יש פה מישהו שהוא לא בורגני? או שהעאלק-סוציאליסטים החדשים באמת התחילו להאמין שהם "מהפכנים ומאהבים"?

תראה איזה עולם – גם אני לא פציפיסט. זה לא אומר שאני מחבק אלימות וחוגג אותה. באותו טור ידוע לשמצה שלך אפשר היה לקרוא את הדם בעיניים שלך. ולא, ההבדל בין לחסום כביש עם צמיגים בוערים ללחסום כביש בגופך הוא לא באמת קיים – בשני המקרים ה-"מותקפים", כלשונך, פשוט יושבים במכונית שלהם או עומדים בחוץ. האפקט הוא אותו אפקט – הכביש חסום. זה לא נעים, נכון. זה אפילו מטריד, אבל אני לא חושב שזה מצדיק לצרוח "להכנס בהם!" ולהמליץ על שיטות אלימות. בטח לא בחדווה כזו.
גם ההבדל בין לקרוא למשטרה לעשות את זה לבין לקרוא לאזרחים לעשות את זה לא באמת קיים. לצד אליו מופנית האלימות בטח שלא משנה אם בקצה השני של האלה מחזיק אזרח או שוטר.
אבל זו בכלל לא הנקודה – הנקודה היא שהטור שלך הוא טור שמעודד שיח אלים. העניין הוא שהטור הזה משפיע – פוטנציאלית – על כלל הציבור, ועל הלגיטימיות של אלימות מבחינתו. המחשבה שרק אזרחים יצאו לתת מכות היא מוזרה. הרי אם אלימות היא מוצדקת במקרה ההוא אז היא מוצדקת.

וכן. אני מודע לפעילות העיתונאית (המבורכת) שלך כנגד האלימות הממסדית בהפגנות בבלעין. זה רק הופך את הדיסוננס לעוד יותר צורם.

והערה אחרונה – בנוגע ל-"בורגני". אני משתמש במונח הזה כדי לאפיין אידיאולוגיה מסוימת. אידיאולוגיה שאני מזהה אצל רבים מהמכרים שלי. האידיאלוגיה הזו מתבטאת בחוסר אכפתיות למה שקורה מחוץ למעגל הקטן והביתי שלך, בחסור רצון להכיר באחריות של המעשים שלך לעוולות של אחרים, ובתגובה לא פרופורציונלית ומנותקת מקונטקסט לכל הפרה של החמימות הביתית והנחמדה. דוגמאות – חיים הכט והערצתו את סינגפור, הטלת האשמת המובטלים עליהם וכן – גם הצדקת אלימות כאשר אתה מתעכב כמה שעות באיילון בדרך הביתה.

את הכביש, אתה פשוט עוצר ומחכה שהמכשול יוסר. כשמישהו מפזר על הכביש שמן ודוקרנים, הסיכויים שלך לעשות תאונה עולים בכמה וכמה חזקות.

וכן, היתה במאמר ההוא "חדוות קרב", כי אין הרבה טעם לצאת לקרב כשאתה מראה לצד השני שאין לך באמת את הקיבה הדרושה לעימות. שנאמר, bring it on, bitch! (לא אתה, אלא היריב\אויב ההיפותטי).

היתה חדוות קרב גם כי בשלב מסוים נשבר מזה שחבורה של סהרורים מוכי אלוהיזם מנסה להטיל עליך אימה, ולכן התגובה הטובה ביותר היא כנאמר – ועובדה שהם לקחו את זה ללב.

לא מדובר ב"צרחת 'להיכנס בהם'", אלא באמירת "להיכנס בהם" עם חיוך קר ומחושב על השפתיים, תוך נעיצת הרגליים בקו המתוח בחול. אני מקווה שאתה מבין את ההבדל.

ולגבי הבדלים – ההבדל בין לקרוא למשטרה לעשות משהו ולעשות אותו בעצמך קיים ועוד איך. במקרה הראשון אתה יושב רגל על רגל ונותן למישהו אחר לעשות לך את העבודה המלוכלכת. במקרה השני אתה מטפל בזה בעצמך, נושא באחריות ומשלם את המחיר. רואה את ההבדל?

אני מבין שזה צרם לך, וזו אכן נימה צורמת, אבל כך גם הנימה שהטור ההוא היה תשובה לה. ככה זה.

כך גם לגבי הקלגסים המקוללים. כל עוד נגיב לבריונות שלהם אך ורק באנחת שבר של "אוי, כמה שאלימות זה נורא", הם ימשיכו לראות באלימות כלי אפקטיבי ביותר נגדנו. כשהם יקלטו שכל אלימות רק תוחזר אליהם מועצמת ישר לפנים, הם יחשבו פעמיים.

אין פה דיסוננס. מישהו מנסה להתבריין עליך? נסה פעם, פעמיים להסביר לו למה הוא מתנהג לא בסדר ולמה זה לא באמת באינטרס שלו להתנהג ככה. לא עובד? הצד השני מסרב לקלוט? bring it on, bitch.

ובאמת לסיום, לגבי בורגני – הבעיה שפעמים רבות מדי הוא מודבק סתם למי שלא מסכימים איתו. "אתה לא מסכים אתי שדבר זה או אחר הוא עוול נוראי? אתה סתם בורגני אטום שלא אכפת לו כלום חוץ מהלחם והשעשועים".

מפגין להיות מטרד. זו מהותה של הפגנה,לכפות את מחאתך על תודעת הציבור, למען ילחץ על נציגיו להפסיק להרע לך.

מטרד (מסוים) – כן. סכנת חיים מכוונת – לא. נכון פשוט?

התייחסתי בתגובתי אך ורק לתקרית באיילון. אני בעד זכותם של הסטודנטים להפגין כחוק (חוזר: כחוק), ואני נגד שימוש באלימות כלפי מפגינים כחוק, כלפי עיתונות וכלפי כל מי שלא עבר על החוק.
למיטב הבנתי – ותקן אותי אם אני טועה – הכתבת הנ"ל לא הוכתה באיילון, וגם יו"ר אגודת הסטודנטים לא חטף באיילון. אין לי מושג מה קרה שם (שם – מחוץ לאיילון), אם כי לא אתקשה כלל להאמין שהמשטרה אכן השתמשה שם בכוח מוגזם, ולזה, כאמור, אני מתנגד.

אבל הפוסט שלך לא דן בזה, ולא על כך הגבתי. הפוסט דן, ספציפית ונקודתית, בחבר'ה שירדו לאיילון. ובמקרה הספציפי והנקודתי הזה אני שמח שהם חטפו מכות. למעשה, זה השימוש הטוב ביותר בכספי המיסים שלי – לדאוג שלא יציקו לי ולא יפריעו למהלך חיי התקין.

מהותה של הפגנה היא לא כפיית מחאתך על תודעת הציבור, אלא *הבאת* המחאתך לתודעת הציבור. יש הבדל גדול בין השניים. מי שמנסה להביא משהו לתודעת הציבור, באמצעים חוקיים – יבורך. מי שמנסה לכפות משהו על הציבור, שלא יתפלא שהוא חוטף – ויחטוף – מכות, וכל המרבה הרי זה משובח.

זה שלפי מה שתמיר ארביב תיאר, אלימות המשטרה נמשכה זמן רב אחרי שהמפגינים כבר מזמן לא חסמו שום כביש. אז אי אפשר לתרץ אותה כ"הפעלת כוח שהייתה הכרחית ומוצדקת כדי לשחרר כביש, שמה לעשות, גלשה קצת באופן אנושי" או משהו כזה. למעשה, ככל שהאלימות המשטרתית נמשכה כל קשר בינה לבין העבירה של חסימת הכביש נעלם והלך. וזה מה שחמור במיוחד בעיני, בין אן מדובר במתנחלים בימי ההתנתקות ובין אם מדובר בסטודנטים.

אם זה מה שרחביה הציע בטור המיתולוגי שלו (שעושה רושם שחקוק בזיכרון של כולם פה חוץ ממני) – לנצל את חסימת הכביש כדי להיכנס במתנחלים חופשי חופשי כמו שתמיד בא לכם להיכנס במישהו ולא העזתם – אז זה באמת חמור באותה מידה, ולא עושה עלי רושם גדול האבחנה בין חסימה "סתם" לבין דוקרנים. לעומת זאת, אם רחביה הציע שם להשתמש בדרכים אלימות כדי לסלק את המפגע החוסם את הכביש – אז מה שהוא הציע היה בכל זאת פחות חמור מהתיאור שבפוסט הזה.

היה קשוב מלכתחילה למצוקתך, או שמצוקתך לא היתה עולה מלכתחילה או שהציבור היה שותף למחאתך. לכן אתה מוודא שהוא יבין מה כואב לך כדי לגייס אותו ללחץ על השלטון. ככה זה עובד. עכשיו, גם לזה יש גבול. לעכב אותו טיפה בדרך הביתה – עובר. להעמיד אותו בסכנה ממשית לתאונה – לא.

וכמו שאמר תא, הקטע הוא שהאלימות הקלגסית חרגה לחלוטין מכל הצדקה מבצעית, גם באיילון.

ותא – קח, שלא תהיה היחיד שלא בעניינים 😛

מסכימה עם יובל, רחביה. אתה מפספס כאן משהו שיובל כותב לך ואתה לא מתייחס אליו. הטורים שלך אלימים, ועכשיו לא צריך לפרק אותם ל"בעד מי היית במקרה זה או אחר". בשבילך באופן כללי אלימות היא כלי. אלימות מילולית בטורים ובתגובות. יכול להיות שזה נראה לך בון טון, אבל כאן נעוץ הדיסוננס שיובל מצביע עליו. מי שמשתמש באלימות ככלי ואחר כך יוצא נגדה אז או שהוא לא רואה שהוא גם אלים, או שהוא חושב שיש אלימות מותרת וכזו שהיא אסורה. אתה אומר שאתה מתאים למקרה השני, ויש אלימות שאתה מצדיק וכזו שלא.
גם אם נגיד ובשארה בגד באנשים שאותם הוא מייצג (איך אתה יודע? האם לא מדובר במיעוט מדוכא בישראל שאתה מדבר בשמו? ביקור קצר במחסום חושף גם חלקים אחרים של הפאזל), אתה מצטרף למכים אותו ומכניס משלך. ואת הטורים על בשארה קראתי, וגם אחד אחר כך (הוולגרי שמוחה על הוולגריות של הפרסומות), אבל הם סיפקו לי מנת אלימות לחודשיים, כך שאת הטור הנוכחי לא קראתי. יש לי ילדים והם לא צריכים לקבל כל כך הרבה אגרסיות שאני לא יכולה להכיל, רק בגלל שלך יש כאלו. להגיד על בן אדם "חלאה" למשל, זה דבר אלים. ואם הבן אדם שייך למיעוט זה עוד פחות מוסרי. אם בשארה נלחם בשביל הציבור שלו ולא חוזר עכשיו, אולי יש לו עוד סיבות לא לעשות את זה חוץ מזה שהוא "צבוע"? אבל בשביל ערבים יש לך סרגל אחר, ולא משנה שהבן אדם על כלייתו המושתלת יסיים את חייו בכלא הישראלי. אולי לדעתך הילדים שלו צריכים אותו פחות מששלך שצריכים אותך (אם יש לך בכלל).
אתה לא צריך להיות בן אדם מוסרי, אבל אתה מוכר את עצמך ככזה. אחד שנותן מכות אבל עוטף את זה תמיד בעטיפת צלופן מרשרשת. וכאן הבעיה, רק במראית העין, ואת זה יובל שוב האיר בדייקנות.
יובל,
האבחנה שלך בענין ה"בורגנות" היא נכונה. הייתי משתמשת אולי במקום במונח "ליברלים". זה מתאים יותר כי אלו אנשים עם כסות של אנשי העולם הגדול (יעני העולם המערבי הנאור), שהם מאוד בעד לחמול על חלשים, אבל תמיד במקרה הספציפי שעליו מדברים הם בדיוק מתנגדים כרגע, כי למה שהבן שלהם לא יקבל שיעורי העשרה במתמטיקה וילדים חלשים יקבלו במקום זה שיעורי עזר?
זו שכבה שלא מוכנה לוותר על אף אחת מהפריבילגיות שלה ולראות אותן בהקשר רחב יותר. ורק כשהאלימות מגיעה אל חבריה, הם פתאום קופצים ואומרים משהו. נגיד "אוי ויי".

מסכימה עם יובל, רחביה. אתה מפספס כאן משהו שיובל כותב לך ואתה לא מתייחס אליו. הטורים שלך אלימים, ועכשיו לא צריך לפרק אותם ל"בעד מי היית במקרה זה או אחר". בשבילך באופן כללי אלימות היא כלי. אלימות מילולית בטורים ובתגובות. יכול להיות שזה נראה לך בון טון, אבל כאן נעוץ הדיסוננס שיובל מצביע עליו. מי שמשתמש באלימות ככלי ואחר כך יוצא נגדה אז או שהוא לא רואה שהוא גם אלים, או שהוא חושב שיש אלימות מותרת וכזו שהיא אסורה. אתה אומר שאתה מתאים למקרה השני, ויש אלימות שאתה מצדיק וכזו שלא.
גם אם נגיד ובשארה בגד באנשים שאותם הוא מייצג (איך אתה יודע? האם לא מדובר במיעוט מדוכא בישראל שאתה מדבר בשמו? ביקור קצר במחסום חושף גם חלקים אחרים של הפאזל), אתה מצטרף למכים אותו ומכניס משלך. ואת הטורים על בשארה קראתי, וגם אחד אחר כך (הוולגרי שמוחה על הוולגריות של הפרסומות), אבל הם סיפקו לי מנת אלימות לחודשיים, כך שאת הטור הנוכחי לא קראתי. יש לי ילדים והם לא צריכים לקבל כל כך הרבה אגרסיות שאני לא יכולה להכיל, רק בגלל שלך יש כאלו. להגיד על בן אדם "חלאה" למשל, זה דבר אלים. ואם הבן אדם שייך למיעוט זה עוד פחות מוסרי. אם בשארה נלחם בשביל הציבור שלו ולא חוזר עכשיו, אולי יש לו עוד סיבות לא לעשות את זה חוץ מזה שהוא "צבוע"? אבל בשביל ערבים יש לך סרגל אחר, ולא משנה שהבן אדם על כלייתו המושתלת יסיים את חייו בכלא הישראלי. אולי לדעתך הילדים שלו צריכים אותו פחות מששלך שצריכים אותך (אם יש לך בכלל).
אתה לא צריך להיות בן אדם מוסרי, אבל אתה מוכר את עצמך ככזה. אחד שנותן מכות אבל עוטף את זה תמיד בעטיפת צלופן מרשרשת. וכאן הבעיה, רק במראית העין, ואת זה יובל שוב האיר בדייקנות.
יובל,
האבחנה שלך בענין ה"בורגנות" היא נכונה. הייתי משתמשת אולי במקום במונח "ליברלים". זה מתאים יותר כי אלו אנשים עם כסות של אנשי העולם הגדול (יעני העולם המערבי הנאור), שהם מאוד בעד לחמול על חלשים, אבל תמיד במקרה הספציפי שעליו מדברים הם בדיוק מתנגדים כרגע, כי למה שהבן שלהם לא יקבל שיעורי העשרה במתמטיקה וילדים חלשים יקבלו במקום זה שיעורי עזר?
זו שכבה שלא מוכנה לוותר על אף אחת מהפריבילגיות שלה ולראות אותן בהקשר רחב יותר. ורק כשהאלימות מגיעה אל חבריה, הם פתאום קופצים ואומרים משהו. נגיד "אוי ויי".

"…לכן אתה מוודא שהוא יבין מה כואב לך כדי לגייס אותו ללחץ על השלטון. ככה זה עובד."

לא, זה לא עובד ככה. זה חלום של מהפכנים בשקל. מה שקורה כשאתה מפריע לציבור הוא, כמובן, שהציבור מתחיל לשנוא אותך. הציבור יכול "להבין מה כואב לך" כשהוא רואה את ההפגנה בטלויזיה. ציבור שבילה שעה בפקק באיילון בגללך לא יזדהה עם כאבך – הוא ישאף להעניק לך עוד ממנו. והצדק יהיה עמו.
ולא רק שזה לא עובד ככה במציאות – *אסור* שזה יעבוד ככה. אם כל זב ומצורע שיש לו איזו טרוניה יחליט לשבש את סדרי החיים במדינה הזו על דעת עצמו ויצא בלא עונש, תהיה פה אנרכיה. אני מעדיף חוק – מי שמעוניין לקיים הפגנה יכול לעשות זאת באופן חוקי ובלי להפריע. מי שבוחר להפריע – ובכן, בדיוק בגלל זה אני משלם ממיסי למשטרה: כדי שמי שמנסה להכאיב לי כדי שאדע כמה כואב לו יקבל חזרה את הכאב שלו בריבוע, ואני אגרבץ לי כאן בנחת בזמן שזה קורה ואהיה מרוצה מעצמי.

"וכמו שאמר תא, הקטע הוא שהאלימות הקלגסית חרגה לחלוטין מכל הצדקה מבצעית, גם באיילון."

לגבי מה שלא היה באיילון אין לי מושג, וסביר להניח שזה נכון. לגבי מה שהיה באיילון – כל עוד אף אחד לא נהרג או נפצע קשה, ממש לא אכפת לי. זה לימד את ידידינו הסטודנטים שיעור יקר ערך שכנראה כבר לא מלמדים באוניברסיטה.

אני אישית חושב שאת מבלבלת בין נחרצות או תקיפות לאלימות, ובין אלימות כדימוי ואלימות כמעשה, אבל שוין. אני אישית חושב שכל אלה שמעמידים פנים שאין – אפילו במסתרי נפשם – טיפה של אלימות הם המסוכנים ביותר. הפוסט "על הרעש בפרסומות" היה פוסט הערות כלליות, שבאמצע שלו זרקתי הערה היפרבולית במתכוון וקצרה על רעש בפרסומות. את החלטת לקחת אותו ולעשות ממנו נושא הפוסט. שוב: שוין.

כן, עזמי בשארה הוא חלאה. עזמי בשארה נבחר להנהיג ציבור מדוכא במאבק, והנה הוא בורח (וזה בהנחה שהוא חף מפשע, הנחה שאני כזכור בסגידתי לכיבוש לא מוכן לקבל א-פריורי) ברגע שמאבקו זה מונח על הכף. שוב: לא אני המצאתי את מושג הצומוד.

אם כולם יעשו כמוהו, המדכא ינצח. אם כל מי שמתיימר להנהיג את המיעוט הערבי, ועוד להנהיג אותו במסלול של התנגשות, יברח מהארץ ברגע שינסו להשתיק אותו, מי יישאר להנהיג אותם? אני לא מדבר בשמם (למרות שרבים וטובים בציבור זה מסכימים אתי, כמו למשל לוטפי משעור ז"ל ומשפחתו…). אני פשוט מצביע על המציאות כפי שאני רואה אותה. כמו שאם אני רואה מישהו מקבל מכה חזקה, אגיד "זה נראה כואב", מבלי לדבר בעצם בשמו – אולי הוא אוהב שכואב? אולי סף הכאב שלו אחר? אבל לי זה נראה כואב. אני לא הייתי רוצה שזה יקרה לי, והייתי מגיב בתקיפות אם היו עושים לי את זה.

כך נראה לי שמעשהו של בשארה הוא מעשה חלאה. את יכולה לנפנף בידיים באנינות (גם זה אלים, להגיד כך?) ולהגיד שזה אלים מדי להגיד כך. אני, אלים שכמותי, אוהב לקרוא לדברים כמו שאני רואה אותם.

אוי, זה ענק, ורק עכשיו קלטתי:
"הגיד על בן אדם "חלאה" למשל, זה דבר אלים. ואם הבן אדם שייך למיעוט זה עוד פחות מוסרי."

את באמת חושבת כך? את באמת חושבת שיש לתת לעזמי בשארה הנחות באיך שהוא מתנהג בגלל שהוא שייך למיעוט? אז אולי ישראל זכאית להנחות בגלל שהיא מיעוט במרחב? די כבר עם הויקטימולוגיה

"בשביל הערבים יש לך סרגל אחר". לא. אני מבין שזה נורא נוח, אבל לא. הוא. אישית. ספציפית. דווקא לך, מסתבר, יש סרגל נפרד לערבים – כי הם מיעוט.

ואגב הילדים שלו – איך בדיוק יהיה להם אותו? הם חזרו לכאן יחד עם האמא שלהם.

ולסיום, לגבי הבורגנות, גם יובל הודה שההגדרה המתחסדת שלכם לא ממש חלה עליי. אני די בטוח שבכל תחרות ביני ובינכי של "מי דיבר יותר למען זכויותיו של ציבור שהוא לא רק לא נמנה עליו, אלא לא סובל", אני מנצח. כך למשל תקפתי את היועמ"ש מזוז כשניסה למנוע מהמתנחבלים להפגין אפילו בצורה שפויה ושלווה. רוצה לינק? . אז… אנא הניחי את השפופרת וחייגי שנית.

NY – אף אחד לא בילה שעה באיילון, די כבר עם ההיסטריה. כשהמפגין הוא אדם שמלאכתו חשובה לציבור (נגיד אוסף זבל, או חברת חשמל), הוא יכול להפעיל לחץ על הציבור ונציגיו פשוט באמצעות שביתה. כשהציבור הנדון אינו כזה, עליו למצוא דרך אחרת. ואם אתה חושב שאתה משלם לקלגסים מספיק כסף כדי לשאת בתוצאות של השתלחות אלימה לשם שימור הבועה שלך – אתה טועה.

קרא טוב את תיאורו של מר ארביב. המפגינים עמדו בשוליים. זה אפילו לא עוצר את התנועה. הם נכנסו לנתיב, לדבריו לפחות, רק כשעצרו להם מתוך הזדהות.

לחנך ולתת שיעורים בדרך של מכות רצח (מה שתואר שם נשמע כמו מכות די רציניות). תפקיד השוטרים הוא לשמור על הסדר, לדאוג שאזרחים לא ייפגעו (ולכן כמובן שלגיטימי שהם לא מונעים חסימת כביש), ולהביא – אם יש צורך – את פורעי הסדר לבית משפט, ואם כבר אז בית המשפט הוא זה שאמור להחליט איזה שיעורים צריך ללמד אותם.

אם הרמה של השוטרים הייתה גבוהה יותר, מילא. אבל אני פשוט לא רואה איך אפשר לסמוך על שיקול דעתם של שוטרי ארצנו שיחנכו את העם. זה מדרון חלקלק מדי. אז פעם הם "יתנו שיעור" למי שמגיע לו, ובפעם אחרת הם יחליטו לתת שיעור למישהו שהפרצוף שלו סתם לא נראה להם. יותר טוב שיעשו את עבודתם, שהיא לשמור על הסדר הציבורי, ולא יתעסקו בלהעניש.

אבל לגבי החלק הראשון של התגובה שלך, על איך גרימת טרדה לציבור גורמת לו לשנוא אותך ולא להזדהות – יש משהו בדבריך.

צברו ניקוד שלילי בדעת הקהל. תמיד יהיו כאלה שיחשבו עליך רעות ברגע שהגעת לעימות עם הרשויות, אפילו אתה זך כשלג הנידף, אבל בגדול, עושה רושם שרוב הציבור מבין ללב הסטודנטים ולא נורא כועס אם מעכבים אותו כמה דקות פעם ב-.

נכון. יש לי סרגל אחר כשמדובר במיעוט ואני כן חושבת שגם לך צריך להיות, אבל הוא לא צריך להיות לרעה. אני חושבת, למשל, שנשים הן חלשות יותר בחברה שלנו, ולכן התקשורת צריכה להתנהג איתן אחרת, כי כשכותבים על אישה שהיא לבושה בצורה "לא מהוגנת" זה נקרא אחרת, מאשר אם כותבים את זה על גבר. ולא רק לי יש סרגל אחר. במדינות דמוקרטיות רבות יש נורמה עיתונאית כזו, של הגנה על מיעוטים. וזה גם נראה לי נכון, שאם נגיד יש בצרפת בנקאי יהודי עשיר שמועל, אז אני לא בטוחה שצריך לפרסם בעיתון כותרת שאומרת "בנקאי יהודי עשיר הונה את הבנק והלקוחות", כיוון שזה מתלבש על הדעות הקדומות האנטישמיות שצריך להילחם בהן, והיותו יהודי אינה רלוונטית, אבל ההקשר שהפרסום והפשע לכאורה נעשה בו, הוא אחר, מאשר אם מדובר בצרפתי בודהיסט. בישראל זה לא קיים, ואם יש מנצל מיני של ילדים שהוא חרדי, זה יהיה חלק מהכותרת. תאר לך כותרת כזו בעיתון במדינה דמוקרטית אחרת…
ואני כן מבקשת ממך להתייחס אחרת אל המדוכא, ולא למדוד אותו באותו סרגל, במיוחד כשאתה שייך למדכאים. אז תפקידך הוא לא לדכא ולעסוק בזה ולא להטיף לפלסטינים על מה זה צומוד. מאיזו עמדה מוסרית אתה מטיף להם על זה? בתור זה שנהנה מהפריבילגיות שיש לך בתור יהודי, יכול לבנות בית איפה שבא לך, בלי שיהרסו לך אותו ואומר להם להישאר בכל מחיר בישראל?
אין לי מושג מה השיקולים של בשארה ואיך הוא מתכוון להתאחד עם ילדיו ואשתו. בכל מקרה, בתור מושתל כליה הסיכויים שלו לראות אותם אם הוא לא יחזור לישראל הם יותר גבוהים, מאשר אם הוא יחזור אליה.
אין כאן קשר לשום אנינות. אני, כדוגמא, בן אדם לא מאוד אנין, וזה בעיקר עצוב שמישהי כמוני שלא משתמשת בכינויים "חלאה" או "זבל" כדי לתאר אנשים נחשבת לאנינה. לכתוב על אנשים כינויים כאלו זו אינה "נחרצות", וזה המקום בו אתה מתבלבל. זו סתם גסות רוח, ואני יודעת שזה מקובל וזה שייך לשיח הרגיל בישראל.
אכן יש הבדל בין אלימות מילולית ואלימות מעשית. אבל בימין יש אנשים שקוראים את הלוך הרוחות המילולי הזה וכך מתירים את דמם של אנשים. השיח ראאד סאלח הותקף היום על ידי אנשי כ"ך. הוא הוזמן לחקירת משטרה כיוון שהוא ירק לכיוונו של שוטר. אתה בטח יודע שאם מתנחל עושה את זה, הוא מקבל בתמורה עוד נשק מצה"ל.
אם עזמי בשארה יחזור לישראל, צפויה סכנה לחייו לא רק מצידו של השב"כ. הם רק ידאגו לאסור אותו. מי שיזיק לחייו בדרך למעצר ולדיונים בבית המשפט הם ימנים קיצוניים ופחות קיצוניים שמקבלים הכשר מהליברלים שהם מאוד בעד צומוד. וכאן הסכנה הגדולה. הרי אתה לא תזיק לגופו של בשארה, אבל יש מספיק יגאל עמירים שרואים את בשארה בדמותו של נסראללה בשער של מעריב ויעשו את זה, ובשארה יודע את זה.
את הרשות לעשות את המעשה מקבלים הימנים מזה דורות מהרוב הדומם והמתסיס, ולקרוא לבשארה כמו שאתה קורא לו, זה חלק מהאוירה הזו. זה שאתה קורא במקביל להסיר את צו הפרסום, זה גם בגלל האינטרס שלך כיהודי במדינה שאתה חושש שמתנהגת כמדינת שב"כ, אבל יש כאן עוד מרכיבים בתמונה.
והביקורת של מישהו מתוך הקבוצה של בשארה (לוטפי משעור במקרה הזה) היא ביקורת שונה משלך, כפי שביקורת פנים פמיניסטית שלי היא לא כמו ביקורת של גבר. בשיח הפנים פלסטיני יש קולות רבים ושונים (לא כולם מסכימים עם משעור, לא כולם עם בשארה, למשל ברכה היום מחד"ש). לישראלים היהודים יש מספיק עבודה לעשות. אני מניחה שאם הם היו מסכימים להצעות של אסד על הסכם שלום, או לוחצים על ממשלתם להסכים להצעה הסעודית ושל הליגה הערבית, זו שישראל תמיד אמרה שהיא רוצה, זה היה מייתר את חלק מהפעילות של בשארה. אחרי שהיהודים בישראל, שהם החזקים ובעלי הכוח לשנות, יעשו את השינויים הללו, ישאר להם המון זמן להציע שיפורים לחברה הפלסטינים ודרכי מאבק טובות יותר.
הדרישה שלך מבשארה לצומוד דומה לאב שמכה את ביתו בשיטתיות במשך שנים וכשהיא רוצה לברוח מהבית הוא אומר לה שזה לא בסדר להשאיר את אחותה בת השש עשרה מאחור.

לתומי סברתי ש – כמי שהביא את הפוסט הנ"ל לפרסום – טרחת לקרוא אותו. כנראה טעיתי. הנה ציטוט:
"פשוט זינקנו וחסמנו את כל הנתיב ורקדנו בשמחה".
הם חסמו את הנתיב, לא את השוליים, ולפני שאתה מאשים אותי במשהו – טול קורה מבין עיניך.

ולשאלתך: "ואם אתה חושב שאתה משלם לקלגסים מספיק כסף כדי לשאת בתוצאות של השתלחות אלימה לשם שימור הבועה שלך – אתה טועה."
לא אני לא – עובדה, המשטרה פינתה את הכביש, ואני בטוח שחלק גדול מ"לוחמי החופש" האמיצים יחשבו פעמיים לפני שיראו שם שוב את פרצופם הנאלח.
ההשתלחות האלימה כאן, אגב, היא של הסטודנטים. מי שהלך ועבר על החוק וסיכן חיי אדם בכוונה כדי לזכות בתשומת לב, אין לו שום נקודת זכות אצלי.

תא: לא, תפקיד המשטרה אינו חינוך האזרח. אני מסכים אתך לחלוטין בנקודה זו. החינוך עליו דיברתי הוא לא מטרה אלא תוצר לוואי. מבחינתי האישית, במקרה הספציפי הזה (של האנשים הספציפיים שירדו לאיילון – לא של השאר, שכנראה נעשה להם עוול), מדובר בתוצר לוואי מבורך.

שלפני ה"זינקנו לנתיב". הם זינקו לנתיב *אחרי* שעצרו להם, לא לפני.

עיישה – אני חושב שאת מתחמקת מהנושא. לכתוב או לא לכתוב "בנקאי צרפתי יהודי" זה לחלוטין לא שייך. אם אדם מתנהג בצביעות, הוא מתנהג בצביעות בין אם הוא שייך לרוב או למיעוט.

הסכנה לחייו של בשארה מצד מטורפי ימין היתה קיימת גם לפני הפרשה הנוכחית, ככה שזה לא תירוץ. אני מבין שלמי שהעלה את "הוגה הדעות" (כמה שהוא אוהב את התואר הזה) על ראש שמחתו, קשה להתמודד עם האופן שבו האיש משתפן, אבל העובדה היא שהוא משתפן. כמו שאמר ברכה – הסיכון שנטל בשארה היה ידוע. אי אפשר לקחת 30 אלף שקל לחודש פלוס ימבה הוצאות על תקן מנהיג יוצא חוצץ, ואז לברוח. כלומר אפשר, אבל אז יגידו עליך דברים לא יפים.

אני לא מטיף לפלסטינים על צומוד. לא שמעת אותי אומר, לדוגמא: "איזה אפסים המצביעים של בל"ד, שממשיכים לתמוך בה ובבשארה". לא שמעת אותי אומר למישהו שהוא חייב לעשות צומוד. זה באמת לא המקום שלי. אבל אם מישהו עושה קריירה והמון כסף מזה שהוא מייצג אידיאלים מסוימים, ואז בוגד באידיאלים האלה, אני בהחלט אציין זאת. אבל להעיר על התנהגותו המאד פומבית של משרת ציבור – אפילו הוא נציג של ציבור אחר. למה מה, אם אלי ישי היה נתפס אוכל שינקן לא הייתי מצחקק בהנאה שהוא צבוע? אז מה אם הוא לא נציג שלי?

בשארה הוא לא הח"כ הערבי הראשון שמצא עצמו על הכוונת של השב"כ. הוא כן הראשון שבורח. את רוצה להמשיך לחשוב שהוא בסדר, ושאסור להגיד שהמלך עירום בגלל שהמלך במקרה ערבי, זכותך. אני חושב שזו גישה שגויה בתכלית.

הכל. ואתה כנראה לא, אחרת לא היית כותב "קרא טוב את תיאורו של מר ארביב. המפגינים עמדו בשוליים." עובדה – הם לא, ואתה מודה שהם לא.
ועוד ציטוטים מהפוסט: "חלקם פשוט עצרו" – חלקם, לא כולם – ומסמר הערב:
"אבל באיזשהוא שלב היינו מסה מספיקה כדי לגרום להאטת המכוניות. גם ההדים שנוצרו ממיקומנו מתחת לגשר הפכו את הקול שלנו לקול גדול.
צעקנו "אין השכלה אין מדינה". וגם "מי שלא קופץ מושחת". וקפצנו."

בקיצור, זה דיווח של מי שניסה לנקוט בבריונות וקיבל בראש מבריון גדול יותר ממנו. כך יאה.

להם. אם הנהגים עצרו להם, אז אין לשוטרים שום סיבה להיכנס בהם על הפשע הנורא של עצירת התנועה. האטת התנועה (אפילו לא עצירת, האטת. עצירה הם חיכו שהנהגים יעשו לבד – לפי דברי הכותב כמובן). היא מחיר סביר ביותר של הפגנה. כשיש הפגנה גדולה בכיכר רבין, התנועה בכל מרכז תל אביב הופכת לסיוט למשך שעות, לא עשר דקות רבע שעה של התלהבות בהפגנת סטודנטים.

מילא זה שאתה אלים – גם אני, כידוע. אבל אתה פחדן, כי נוח לך שמישהו אחר עושה לך את העובדה המלוכלכת.

גם כשמישהו מנסה לשבש את הסדר, וזכותה של המשטרה להפסיק את השיבוש, יש גבולות מאד ברורים של מה שמותר לה לעשות לשם כך. ראסיות, בעיטות באדם שוכב וכאפות חסרות הבחנה באדם מוקף בטבעת שוטרים זה לא זה.

בוא, אם אתה כל-כך מתלהב. נקבע שנינו באחת ההפגנות הקרובות. אני ארד לכביש ואתה תוכל לתת לי בראש. רוצה?

************************
"בעודנו צועדים בשולי הכביש ולא מפריעים לתנועה, היס"מניקים העלו מהלך ופשוט הרביצו רנדומאלית לצועדים, סתם בלי סיבה מיוחדת. כאמור, כבר הלכנו בשוליים , היינו בדרך חזרה לעיר בכיוון העליה של מחלף השלום, והם פשוט התנפלו ופירקו כל זעם. בחור אחד לידי דיבר בנייד ויס"מניק פשוט העיף לו סתירה וזרק לו את הנייד לכביש. הבחור שאל אותו – "למה?" וזכה לעוד בעיטה בגב.
************************
רואה? בעודנו צועדים בשולי הכביש. כלומר, גם אחרי שדרישת השוטרים להפסיק את הפשע הנורא של הפרעה לתנועה נענתה, האלימות נמשכה.

בשארה כבר מזמן על הכוונת של השב"כ. הרי היו נסיונות בעבר להעמיד אותו למשפט בלי הצלחה ואז כידוע הוא לא עזב את ישראל. כך שלקרוא לו אחד שבורח כאילו מדובר בתכונה מולדת שלו, זה להתעלם מההקשר שבו נעשים הדברים. אם למנהיג ברור שהוא הולך לשבת בכלא והוא יכול לעשות לציבור שלו שירות טוב יותר מבחוץ, חובתו המוסרית לעשות את זה ואם מנהיג חושב שהוא מעדיף לותר על כל הפריבילגיות והחובות שכרוכות בתפקיד ולהתפטר, מותר לו גם לותר על זה ולפרוש. מה רע בזה? הלואי וחברי הכנסת היהודים היו פורשים אם הם לא היו יכולים לעשות את העבודה שלהם.
במקום זה הם יושבים ומטיפים לציבור דברים רבים שהם עצמם לא עומדים בהם, יוצאים למלחמות מיותרות בהם הם מקריבים אנשים רבים ובאותה נשימה מספרים כמה החיים יקרים ליהודים…
ככל הידוע לי בשארה מעולם לא הטיף לצומוד. המשנה הפוליטית שלו כוללת הרבה דברים, אבל חלק מהתפיסה של מדינת כל אזרחיה, היא שמדובר באינדיוידואלים עם צרכים שונים. הוא עצמו הרי עזב כדי לעשות את הדוקטורט שלו בברלין, אז אם זה הטיעון שלך, יכולת כבר על זה להגיד עליו שהוא צבוע ולא היית צריך להצטרף למקהלת התקשורת בניצוח מעריב. יכול להיות שבשבילך כל הערבים אותו דבר, כי רג'א שחאדה כתב על הדרך השלישית של הצומוד?

מחפשים שוב ושוב. ראית אותו בורח? והסיפור עם הכליה באמת מרגש, אבל פשוט לא תופס כשאתה ממצב את עצמך כמנהיג. זה קצת כמו להיות הורה. אתה לא יכול באמצע להגיד "טוב, האמת לא מתאים לי התיק הזה".

זה מיותר לשכנע אותי כמה שהשב"כ לא בסדר והכיבוש משחית. זה לא רלוונטי לטיעון שלי לגבי בשארה. מה לעשות, העולם מורכב ולפעמים אין שחור ולבן, אלא רק שחור וחום כזה, צבע של… לא חשוב.

מה שמטופש במיוחד מצידך, אם תסלחי לי, זה הניסיון לחבר אותי לאיזה משהו בניצוח מישהו אחר – בטח ובטח מעריב, שאותו אני לא קורא לא בדפוס ולא ברשת, עד כדי כך הוא גרוע בעיניי. בכל מקרה, אני לא נוטה להצטרף למקהלות. אני יותר ידוע בניקובן. אבל עזבי.

כמו כן, היציאה של "בשבילך כל הערבים אותו דבר" מוכיחה שטיעונייך הענייניים הולכים ואוזלים, וחבל. אני לא יודע אם בשארה הטיף ספציפית לצומוד, אבל אני בספק רב אם אפשר להגיד ברחוב הערבי "יאללה, צומוד זה לא כזה חשוב. אם קצת מאיימים עליך, זה לגכיטימי לגמרי לקחת ת'רגליים ולברוח" ולקבל הרבה קולות. אולי כן. תגידי לי את. אבל את יודעת מה? באמת לא לי להשתמש בעקרונות של מישהו אחר. עזבי את העניין של הצומוד. הוא התיימר להנהיג אנשים, ועכשיו הוא בורח.

עכשיו, או שיש לשב"כ ראיות ממשיות נגדו על עבירות ממשיות (לא "מגע עם סוכן זר" ולא "הרמת כוסית ערק על כל פגיעת זילזל" אלא מסירת ידיעות ממשיות, מה שפחות סביר, או קבלת כסף, מה שיותר), או שאין.

אם אין, הוא פחדן שנותן לאויב להיפטר ממנו ולהמשיך בשאיפתו לטיהור אתני (אני בכוונה משתמש במושגים שקרובים לדעות של בשארה ותומכיו, לאו דווקא לשלי). אם יש, הוא חרא מהבחינה הזו. מלכוד 22 שכזה

מה עוד? לנסוע ללימודים זה לא לעזוב, בחיאת. לעזוב כי האויב מאיים עליך זה לעזוב. אם את רוצה להעמיד פנים שההתנהגות של בשארה משולה למי שנסע ללמוד או סתם התפטר כי נמאס לו מהפוליטיקה, יבושם לך. זו נראית לי היתממות נוראית, אבל זו מן הסתם הבעיה שלי.

Comments are closed.

עזרו לאבו קדם להאכיל את הילדים

עמודים